Projektszám: 2022-2-HU01-KA122-SCH-000096899

Projekt címe: Új ösvényre lépünk

 

 

Két angol szakos kollégánk 2023. július 10-től 21-ig Írországban, Dublinban a CES (Centre of English Studies) képző központban vett részt kéthetes tanártovábbképzésen az Erasmus+ KA122 rövid futamidejű mobilitási projektek pályázattípusban.

Az alábbiakban az ő beszámolóik következnek:

Szabó-Grób Judit beszámolója:

Iskolánkban, a Kökönyösi Gimnázium Gagarin Általános Iskolájában ez volt az első Erasmus+ pályázat, ezért a Dublinba érkezést rengeteg munka, számos magyar és külföldi weboldal és útmutatók tanulmányozása, a pályázat elkészítése és sok tervezés-szervezés előzte meg. Mindezekért cserébe egy életreszóló, innovatív és szemléletformáló élményben lehetett részem és biztos vagyok abban, hogy folytatni szeretném a programban rejlő lehetőségek kiaknázását.

Az általam elvégzett kurzus neve: Content and Language Integrated Learning, melynek során tudástáram új digitális és módszertani ismeretekkel bővült, például a mesterséges intelligencia használata, „task-based learning” (feladatközpontú nyelvtanítás), a páros és csoportmunkában rejlő további lehetőségek kiaknázása a nyelvtanításban, a tanulói motiváció fenntartására és a differenciálásra irányuló technikák, tanórák tervezésének lehetőségei és eszközei.

A két hét során főleg kéttannyelvű gimnáziumokból és középiskolákból érkező spanyol, német, olasz és cseh kollégákkal működtünk együtt, a rendkívül felkészült, inspiráló és a tanártovábbképzés iránt elkötelezett ír származású tanárunk, Rachael Ball vezetésével. Kizárólag pozitív megerősítést kaptunk és sokat tanultunk módszertanilag egymástól azáltal, hogy páros és csoportmunkában dolgoztunk folyamatosan, vagyis végig kommunikáltunk egymással, szerepeltünk, segítettük egymást, megosztottuk óravezetési tudástárunkat, beszéltünk a kultúránként felmerülő más-más osztálytermi problémákról, melyek sok esetben nagyon hasonlóak, és megvitattuk azok megoldási lehetőségeit.  A baráti beszélgetések, a többször közösen eltöltött szabadidő során egymás kultúrájába is betekintést nyerhettünk.

A Dublini képző központ heti 2 alkalommal ír kulturális kurzusokat és szabadidős tevékenységeket is szervezett számunkra. Például a dublini nemzeti múzeumba vagy a Riverdance előadásra.

Felejthetetlen élményt jelentettek a reggeli séták az iskolánkba a Liffey folyó mentén, a sirályok állandó jelenléte és az eső legkülönbözőbb fajtái. Szállásunk több csoporttársammal együtt a LIV Accomodation volt, ahol a két hét során nyugalomban tölthettük estéinket saját szobában, tiszta, kulturált környezetben, iskolánktól pedig alig 15 percre volt gyalogosan.

Szabadidőnkben magyar és külföldi csoporttársakkal, kollégákkal igyekeztünk a lehető legtöbbet kihozni az írországi látogatásból, programokat szerveztünk és a kirándulások során is kötöttünk új ismeretségeket. Ellátogattunk a Dublin Castle-ba, a Szent Patrik Katedrálisba, első hétvégénken elkirándultunk a Moher-sziklákhoz, láthattuk a lenyűgöző vad atlanti partszakaszt, Glendalaugh-ban a csodás hegyeket és egy kelta temetőt, a Trinity College-ban megnéztük a híres könyvtárat, hallhattuk az igazi ír akcentust, hazautazásunk előtti napon az iskola utáni délutánon pedig elvonatoztunk egy Dublinhoz közeli kikötővárosba, Howth-ba. Megkóstoltam a hagyományos Irish Stew és Cottage Pie ételeket is.

Összegezve tehát egy igen értékes tapasztalatban volt részem Írországban nyelvtanárként módszertanilag, nemzetközileg kulturális szempontból, kapcsolatok építése és határaim, nézőpontom tágítása szempontjából is.

 

 

Németh Anikó beszámolója:

  1. július 10. és 21. között Methodology and Language Development címmel szervezett kéthetes módszertani továbbképzésen vettem részt Dublinban iskolánk sikeres KA 122-es Erasmus+ pályázatának keretében. A képzés kiválasztásakor a megújulás, szemléletváltás igénye vezetett, így esett a választásom a CES (Centre of English Studies) Dublin képzésére. Az iskola egy 15 perces sétával elérhető a LIV Student Dublintól, a szállástól, amit a kurzusra jelentkezésnél igényelhetnek a résztvevők.

 

A képző a színvonalas oktatás mellett szabadidős programokat is kínált. Tanárunk, Erin O’Byrne személyében rendkívül felkészült, lendületes és lelkes tanárt ismerhettünk meg, aki olyan nyílt és támogató légkört teremtett az óráin, ami már önmagában motiváló volt. Az iskola által létrehozott classroom csoportba minden nap feltöltötte az adott napon feldolgozott témák anyagait, kiegészítve a pár -és csoportmunkában végzett feladatokat követő összegzés során megbeszéltekkel, így azokat nyelvszakos kollégáimmal is meg tudom majd osztani.

Az első héten csoportunk két cseh, két spanyol, egy német, egy osztrák, és velem együtt két magyar kollégából állt. A második héten átalakult a csoportunk, néhány kolléga hazautazott, az újak érkezésével nagyon hasonló európai összetételű csoportunk egy olaszországi, angol nyelvet tanító tanárral bővült. Mindkét hét első napján érdeklődésünknek megfelelően, a résztvevőkkel közösen alakítottuk ki az adott hét tematikáját.

 

A délelőtti órákon számos tanítási módszerről beszéltünk az idegennyelvi tartalom tanítását illetően (szókincs, kiejtés, nyelvtani szerkezetek), kiemelten a „Lexical Approach” nyelvtanítási módszerről. A tematikában szerepelt még a projektmódszer, pozitív légkör megteremtése az osztályteremben, a játékos tanulás, a tanulók önbizalmának építése, közösségépítés, valamint összegyűjtöttünk számos hasznos weboldalt is.

A délutáni foglalkozásokon Írország történelméről, kultúrájáról, hagyományairól beszélgettünk, tanultunk az írek által használt angol nyelvváltozat, a Hiberno English sajátosságairól. A továbbképzés nagyon jól kiegészítette a meglévő ismereteimet, sok tekintetben átkeretezte gondolkodásomat.

Nagy élményt jelentett a külföldi kollégákkal megosztani a tapasztalatokat és bevált módszereket, megismerni az ottani körülményeket, nehézségeket, és sokat számított, hogy használtam az angol nyelvet a tanteremben és azon kívül is. Az iskola által szervezett szabadidős programok közül a legemlékezetesebb a The Riverdance 25. évfordulós előadása volt a dublini Gaiety Theatre-ben. Szabad délutánjainkon a városban sétálva kerestük fel a nevezetes helyeket, meglátogattuk a Szent Patrik székesegyházat, a Trinity College könyvtárát, a nemzeti múzeumot, a dublini várat, felkerestük Dublin legrégebbi kocsmáját, a The Brazen Head-et, megcsodáltuk a Phoenix Parkot. Hétvégén szervezett kirándulásokon vettünk részt a lenyűgöző Moher-sziklákhoz, az ország nyugati partvidékén haladva (Wild Atlantic Way) útbaejtettük Galwayt, másnap már a Wicklow hegységben buszozva jutottunk el a varázslatos Glendalough-ba. Hazautazásunk előtti napon egy rövid vonatozást követően, az Ír-tengerbe nyúló félszigeten fekvő kis halászfalu, Howth kikötőjében sétálva hálás szívvel gondoltunk vissza a mögöttünk lévő két hétre, az írek kedvességére és nyitottságára, a csodálatos természeti környezetre, a temérdek élményre, amivel gazdagodtunk.

A projektet az Európai Bizottság támogatta.

A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

Második hetünket kezdtük meg a dublini CES (Centre of English Studies) továbbképző központban az Erasmus+ program keretében. Izgalmas élmény európai kollégákkal közösen tanulni, tapasztalatokat cserélni. Spanyol, cseh, olasz, osztrák és német nemzetiségű tanárokkal együtt ismerkedünk az ír kultúrával és új nyelvtanítási módszerekkel helyi tanárok vezetésével. A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.Projektszám: 2022-2-HU01-KA122-SCH-000096899

Projekt címe: Új ösvényre lépünk

Iskolánk sikeresen pályázott az ERASMUS +, az Európai Unió oktatást, képzést, ifjúságügyet és sportot támogató programjában, a KA122 rövid futamidejű mobilitási projektek pályázattípusban, amellyel két kollégánk kapott lehetőséget külföldi továbbképzésen való részvételre. Angol nyelv szakos kollégáink júliusban két hetes szakmai-módszertani kurzusokon vesznek részt Írországban, a dublini CES (Centre of English Studies) képzőközpontban, ahol európai pedagógusokkal működhetnek együtt. A továbbképzéstől tudásuk gyarapodását, frissülését várják. Az Írországban megszerzett kulturális, módszertani, nyelvi ismereteket és tapasztalatokat pedig tanóráikba kívánják beépíteni, iskolánkban a nyelvoktatás hatékonyságát szeretnék növelni.

A projektet az Európai Bizottság támogatta.

A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

Projektszám: 2022-2-HU01-KA122-SCH-000096899

Projekt címe: Új ösvényre lépünk