BESZÁMOLÓ

2022 májusában iskolánk, a Kökönyösi Gimnázium Gagarin Általános Iskolájának 24
tanulója és 3 pedagógusa erdélyi tanulmányi kiránduláson vett részt, melynek keretében
érintettük Erdély legjelentősebb magyar vonatkozású történelmi és irodalmi emlékhelyeit,
földrajzi nevezetességeit, illetve betekintést nyerhettünk az erdélyi magyarság
mindennapjaiba.
Az utazást megelőzően a szülők számára részletes és mindenre kiterjedő tájékoztatót
tartott iskolánk mentortanára, a pályázat helyi felelőse, majd az utazás előtti héten egy erre a
célra épülő osztályfőnöki óra keretében a tanulók számára is lehetőséget adtunk arra, hogy
betekintést nyerjenek a kirándulás programjába.
Már az indulást megelőzően, a program előzetes ismeretében is sejtettük, hogy
tartalmas és sokszínű 6 nap áll előttünk, de a megvalósulás minden előzetes várakozásunkat
felülmúlta. Utazásunk során érintettünk nagyobb városokat (Nagyvárad, Kolozsvár, Segesvár,
Gyulafehérvár, Vajdahunyad), kisebb településeket (Torockó, Korond, Farkaslaka,
Madéfalva, Gyimesbükk), valamint földrajzi nevezetességeket (Békás-szoros, Gyilkos-tó,
Gyimesi-Havasok).
Mivel a tanulók a 6. és 7. évfolyamok irodalom és történelem tananyagának
elsajátítása során már találkozhattak számos olyan hely-, ill. személy nevével, akik a
meglátogatott erdélyi nevezetességekhez kötődtek, a kirándulás jó alkalmat adott ezeknek az
ismereteknek az elmélyítésére, élményszerűbbé tételére. Nagyváradon, Kolozsváron,
Vajdahunyad váránál és Gyulafehérváron a középkori magyar történelem emlékeivel
ismerkedtünk meg: felelevenítettük a Szent Istvánról, Szent Lászlóról és Mátyás királyról
tanultakat. Segesváron „leszámoltunk” a Drakulát övező hiedelmekkel. Szejkefürdőn
csodálatos székelykapukban gyönyörködhettünk. Fehérgyarmaton Petőfi emlékhelyénél a
koszorúzás mellett egy Petőfi-vers szavalásával is emlékeztünk. Míg Aradon megilletődve
emlékeztünk a 13 vértanú tábornok áldozatára.
Kirándulásunk az irodalmi vonatkozásokat sem nélkülözte: Nagyváradon Ady Endre,
arkaslakán Tamási Áron munkásságáról beszélgettünk, Vajdahunyadon pedig idegenvezetőnk
jóvoltából az Egri csillagokkal kapcsolatos ismereteinket idézhettük fel.

A Torockón, a tordai hasadéknál és a sóbányában, a Békás-szorosnál és a Gyimesi
havasokban olyan káprázatos földrajzi csodákban gyönyörködtünk, amelyekben idehaza nem
lehet részünk. Eközben felidézhettük a helyekhez kötődő földrajzi ismereteinket is.
Különösen megrendítő volt Gyimesbükkön az ezeréves határ meglátogatása, ahol nem
csak a hely szellem ragadott minket magával, de a helyi, nyugdíjas iskolaigazgatótól, Deáky
Andrástól komoly szellemi útravalót kaptunk magyarságtudatunk megőrzését illetően.
Hasonlóan mély benyomást tett ránk a csángó kultúra megismerése a népviseleten, néptáncon
keresztül, illetve a csíki székelyek életének megismerése a csíksomlyói Szent István
Gyermekotthon dolgozóinak, lakóinak mindennapjain keresztül.

Utunk során számos erdélyi finomságot is megízlelhettünk a csorbalevestől kezdve, a
Kájoni Herbárium gyógyteáin át, a zakuszkáig, a Pongrácz-tetői mézekig, szörpökig és a
Kárpátokból származó áfonyalekvárig.
A tartalmas, színes és mozgalmas 6 nap után fáradtan, de élményekkel gazdagon
tértünk haza. A szülői visszajelzések alapján a gyerekek az első itthoni napjaikon nem
győzték elmesélni az élményeiket. A tanulmányi kirándulás az ismeretszerzésen,
ismeretbővítésen túl, jelentős mértékben hozzájárult a tanulók magyarságtudatának
elmélyítéséhez, és nem utolsó sorban a járvány miatti közel 2 éves „bezártság” után a
közösség formálásához is.
Határtalanul – HAT-KP-1-2021/1-000177
„Székelyek és csángók földjén” pályázat 2022. 05. 01 – 06.